انتخاب نام رستوران یا کافه

مقدمه

انتخاب اسم معمولا به ضاهر ساده دیده می شود، اما همه ی ما برای خود یا اطرافیان ما پیش آمده که برای بچه انتخاب اسم کنیم و کلی درد سر کشیدیم  ولی برای برند دردسر های بیشتری دارد.

انتخاب اسم رستوران - نرم افزار رستورانی مجلل

چرا انتخاب اسم رستوران مهم است؟

شاید این جمله را در مبحث بازاریابی رستوران شنیده‌اید که فقط یک فرصت برای تأثیرگذاری اولیه دارید و کسانی که آن را تجربه کرده‌اند به احتمال زیاد بر آن صحه می‌گذارند. اما در بحث تجارت و به طور خاص – صنعت رستوران این موضوع حتی مهم‌تر است.

اگر در اولین بازدید یا حتی بدتر از آن رضایت مشتریان خود را جلب نکنید – اگر آن را ناامید کنید، احتمالاً دیگر آن ها را نخواهید دید.

 

اما قبل از اینکه فرصتی برای ایجاد اولین تاثیرگذاری داشته باشید، باید بر روی دستیابی به حداکثر مشتریان بالقوه تمرکز کنید. این موضوع به این  معنی است که باید هویت نام تجاری خود را با دقت طراحی کنید و استراتژی بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید. اولین و مهم ترین عامل در هنگام ساخت برندتان تصمیم‌گیری در مورد چگونگی نام گذاری بیزینس شماست. و این سنگ بنای کسب‌وکارتان است.

انتخاب یک اسم جذاب برای رستورانتان یکی از کارهای دشوار راه اندازی رستوران است.

اسم رستوران توجه عابران را جلب می‌کند و گاهی ممکن است حتی تاثیر منفی نیز روی آن‌ها بگذارد. ما در این مقاله چند راهکار برای انتخاب نام رستوران به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

جناس را در اسم رستورانتان به کار ببرید

 

انتخاب اسم رستوران-جناس در اسم رستوران - نرم افزار رستورانی مجلل

 

استفاده از جناس در اسم رستوران حس شوخ طبعی شما را نشان می‌دهد و توجه مردم را جلب می‌کند و از طرفی راحت به خاطر سپرده می‌شود. نام‌هایی مانند کباب مباب، پروپیمون، خاله خاور، توتی فروتی، دیزی  میزی از نمونه‌های نام‌های حاوی جناس هستند.

 

اسم رستورانتان را از نام یک مکان یا منطقه انتخاب کنید.

 

این موضوع باعث می‌شود مشتریان به یاد بیاورند که رستوران شما کجا قرار دارد. اگر در منطقه شما یک جاذبه معروف وجود دارد، نام رستوران خود را به نام آن بگذارید. نام‌هایی مانند رستوران سوکار، (نامی که از کوهستانی در کردستان گرفته شده است) یا رستوران شاهو (نام کوه)، رستوران خانه فاموری (یکی از خانه‌های تاریخی متعلق به دوره قاجار) از همین دست نام‌ها هستند.

شاید رستوران شما در ساختمانی واقع شده باشد که تاریخچه‌ی جذابی داشته باشد. اگر از یک کارخانه قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است اسم رستوران خود را Old Mill Pub بگذارید. به عنوان مثال، رستورانی در نیوانگلند وجود دارد که در اتاق دیگ بخار سابق یک کارخانه کفش سازی قدیمی واقع شده است. به دلیل این پیوند تاریخی، نام رستوران The Boiler Room Restaurant انتخاب شده است. به خاطر سپردن این نام آسان است و اکثر مردم محلی می‌دانند که منظور تولیدکننده کفش قدیمی است. البته نسخه های داخلی هم وجود دارد.

اسم رستوران را از روی نام کتاب، آهنگ یا نمایش تلویزیونی و انتخاب کنید

 

 

با انتخاب اسم رستوران خود از روی یک کتاب، آهنگ، نمایش تلویزیونی می‌توانید آغازگر صحبت بین خود و مشتریان باشید. همچنین این نام توجه افراد کنجکاو را جلب می‌کند. فنجان چای آلیس، رستوران آنابل، رستوران آقای خرچنگ (برگرفته از انیمیشن باب‌اسفنجی ) ، رستوران سیمرغ ، رستوران دورهمی و  … نام‌هایی هستند که از روی نام کتاب‌ها، فیلم‌ها و داستان‌های معروف الهام گرفته شده‌اند.

 

از اسم های زبان‌های دیگر الهام بگیرید

استفاده از نام‌های خارجی باعث می‌شود مشتریانتان پی ببرند چه غذایی سرو می‌کنید. برای مثال اگر غذای فرانسوی یا چینی سرو می‌کنید از نام‌های این زبان ها استفاه کنید

رستوران رودیزیو (نام یکی از غذاهای لذیذ برزیلی) رستوران ریکوتا (یک نوع پنیر ایتالیایی)، سوشی خونه (غذای ژاپنی)، رستوران دومان دونر (غذای ترکی) رستوران کاساب (کلمه ترکی به معنی قصاب)، رستوران طاجین (غذای مراکشی) از رستوران‌هایی هستند که نامی بیانگر آنچه سرو می‌کنند را برای رستوران خود برگزیده‌اند همچنین سرآشپز مشهور، ولفگانگ پاک، رستوران بورلی هیلز خود را Spago (کلمه ایتالیایی عامیانه اسپاگتی) نامید.

 

 اسم هایی را انتخاب کنید که معنا و مفهوم خاصی داشته باشند

افتتاح رستوران از بسیاری جهات مانند داشتن فرزند دیگر است. گاهی اوقات اسم یک رستوران در واقع بازتاب نام مالک یا یکی از عزیزان آن فرد است، بنیانگذار وندی، دیو توماس، نام رستوران خود را از نام دخترش، وندی الهام گرفت.و یا رستوران مسلم، نایب ، شرف الاسلامی که نام خانوادگی بنیان گزار است. شاید مادربزرگ شما باعث علاقه شما به آشپزی شده باشد، بنابراین ممکن است اسم رستوران خود را به نام او بگذارید یا نام‌هایی مانند خان بابا، خان عمو مامان جون را انتخاب کنید.

 

Saison، یک رستوران با سه ستاره میشلن در سانفرانسیسکو است، که ترجمه فرانسوی کلمه فصلی است. از آنجا که با در دسترس بودن محصولات فصلی منو کاملا تغییر می‌کند، این نام بسیار مناسب مفهوم آنهاست و نمونه مناسب دیگری برای نحوه انعکاس موضوعی در مورد اسم است.

 

اسمی متناسب با تم رستوران خود انتخاب کنید.

 

اگر رستوران شما به سبک مدرن  است. بهتر است نام‌هایی مدرن برای آن نظیر الیزه، البرز، شبدیز و… یا نام‌های خلاقانه برگزینید. برعکس اگر در رستوران شما غذای سنتی سرو می‌شود بهتر است نام‌های سنتی چون هفت خان، قارون، عالی قاپو، ترمه، فخرالملوک، نارنجستان و… مطابق با سبک و نوع غذاهای سرو شده، انتخاب کنید.

 

نکات مهم در انتخاب اسم رستوران

لحن مثبت را در انتخاب نام حفظ کنید

از استفاده از نام‌های نامناسب برای رستورانتان خودداری کنید. با انتخاب نامی که ممکن است برای مشتریانتان بی‌ادبانه به نظر برسد بخشی از مشتریانتان را از دست می‌دهید.

«ساندویچ کثیف» یکی از آن نام‌هایی است که اگر نمی‌خواهید شانس موفقیت خود را از بین ببرید، حتی قبل از شروع باید از آن اجتناب کنید. این کلمات از نظر روانشناختی روی مغز ما تاثیر می‌گذارند. یا نام هایی که در لحجه ها و گویش های دیگر معانی متفاوتی دارد. مخصوصا در ایران که لحجه ها و گویش های متنوعی وجود دارد باید خیلی به این نکته توجه کنید.

مراقب باشید نام‌های تجاری ثبت شده را انتخاب نکنید.

 

فیلم ادی مورفی آمدن به آمریکا را به یاد دارید؟ او در فست فود به نام McDowell’s (مشابه نام مک دونالد) کار می‌کرد. این کار را نکنید نخست اینکه ممکن است از شما شکایت شود. دوم، گمان می‌رود که شما کپی ضعیفی از رقبا هستید. این موضوع چند سال پیش در کشورمتن نیز رخ داد دو برند پدر خوانده و پدر خوب  که باعث اطمه به هر دو برند شد. بنابراین قبل از چاپ منو و سردر، مطمئن شوید نام رستوران شما دارای علامت تجاری نیست و از پیش به ثبت نرسیده است.

نام‌های یک کلمه‌ای برای رستورانتان انتخاب کنید

 

اگر نام رستورانتان بیش از حد پیچیده باشد و مشتریان نتواند آن را به خاطر بسپارند، ممکن است در تبلیغات دهان به دهان ضرر کنید. بسیاری از رستوران‌ها نام یک کلمه‌ای برای رستوران را انتخاب می‌کنند زیرا علاوه بر اینکه به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند بسیار مدرن هستند.

اگرچه این امر بیش از حد واضح است، اما بسیاری از صاحبان مشاغل مشتاق هستند که در اسرع وقت رستوران‌های خود را باز کنند و وقت زیادی برای انتخاب نام رستوران نمی‌گذارند. به خاطر داشته باشید که یک نام تجاری، اگر به خوبی مدیریت شود، به آرامی اما پیوسته خود را به یک مارک تجاری تبدیل می‌کند. و مارک‌ها قدرت تأثیرگذاری، تعیین روند و تعریف نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه خود را دارند.

 

از تغییر نام تجاری خود بپرهیزید

این موضوع ممکن است نتیجه انتخاب نامی باشد که بعدها متوجه نامناسب بودن آن می‌شوید. این موضوع نه تنها مزیتی برای کسب‌وکارتان ندارد بلکه به آن آسیب می‌زند.

 

نتیجه گیری

انتخاب نام ممکن است خیلی زمان بر باشد ولی روی هویت برند شما تاثیر گذار است باید دقت کافی را داشته باشید چون تا ابد روی برند شماست.

پس از انتخاب نام دنبال نرم افزار رستورانی باشید
نرم افزار رستورانی مجلل بهترین ها را به شما ارائه میدهد.

 

با ما همراه باشید.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم